Grattis bloggen, 2 år

2011-01-11 @ 17:55:03
Blogg "piiano" fyller 2 år idag. Förra året på 1 årsdagen så gjorde jag en liten årskrönika och eftersom detta blev en ENOOOORM (låt mig få låtsas lite iaf) succé så tänkte jag göra samma sak iår. Mitt (blogg)år i bilder och några rader text. 2010 var för mig det värsta året i hela mitt liv som avslutades med de lyckligaste veckorna någonsin så bered er på att det inte blir allt för överdrivet glatt...

Mitt 2010:

Januari: Jag fyllde 27 år. Blev besatt av wii fit. Åkte till ikea för storshopping med pappa,mamma och Tomi. På jobbet hade vi avslutningsfest för julpersonalen.

   

Februari: Jag och Tomi bestämde oss för att vi ska gifta oss i Las Vegas detta år. Så resan bokades och det planerades en hel del. Hade några otroligt vackra vinterdagar så det blev mycket promenerande på isen. Jocke, våran solstråle på jobbet slutade och flyttade ner till södra sverige och vi saknar honom än idag!! Fest hos malin & kenneth.

   

Mars: Min blivande make Tomi fyller jämt. 30 år. Det firades med en Tallinkryssning (samma dag som en massa andra kryssningsfartyg hade fastnat i isen) tillsammans med malin och kenneth. Sov hos tomis bror markus och hans katharina en natt också. Jag överger snowboarden och börjar åka slalom istället. Min pappa börjar bli sämre och sämre. Skelletet börjar trasas sönder mer och mer, tumörer växer överallt... Läkarna börjar låta mindre optimistiska och då jag, mamma och bror följer med på ett läkarbesök med pappa så får jag för första gången höra att det kanske inte finns så många fler behandlingsalternativ kvar. Min oförstörbara pappa håller på att gå sönder... Cancern håller på att vinna.

   


April: Påsk. Fest med vännerna. Umgicks annars mest med familj och vänner så mycket jag kunde. Jag var ganska ledsen och nere en största delen av månaden. Jag började förstå att jag verkligen skulle kunna förlora min pappa. Den som får mig att orka le är Therese på jobbet. Våra kvällar på jobbet ger mig energin jag behöver. Hon får mig att skratta och "skokloster" skämtet föds. (legen-wait for it-dary)



Maj: Jag köper "kangoo-jumps". Hoppskor som är galet kul att studsa omkring i. I början av månaden så får Våran älskade hund Rajsan somna i den sista vilan, hon har så svår allergi och exem.. och eftersom jag känslomässigt binder mig så till djur så tar jag detta hårt. Min älskade lilla Rajsan. Den 23:maj så får vi veta att pappa inte har länge kvar att leva utan kan dö när som helst. Jag och mina syskon släpper våra liv och flyttar till kalix för att få vara med pappa på sjukhuset hans sista tid... 25:maj; Mor och far gifter sig i sjukhuskapellet och det var det vackraste men samtidigt det sorligaste som någon av oss någonsin har varit med om. Den 28:maj får pappa komma hem till Töre för att få vara hemma sina sista dagar i livet. Mor, jag, mina syskon och Tomi sköter om honom. Mina syskon, tomi, kusin Kristiina och jag gör upp skift så att alltid någon av oss är vid hans sida, dygnet runt. Pappa är alldeles för svag för att göra någonting själv, men ni ska endå veta att buspappa ibland kunde få energi ryck och smita utomhus (vilket var farligt ifall han skulle ramla och slå sig, om han började blöda så skulle det inte sluta!) om vi inte hade ögonen på honom 24/7. Han skämtade (med oss) in i det sista. Tomi pendlar mellan sitt arbete och töre, vi andra är där hela tiden för att få vara med pappa så mycket som möjligt.







Juni: Pappa försökte vara med oss så länge som möjligt. Han ville försöka spela kort med oss trots att han inte orkade hålla i korten, han ville äta soppa med oss trots att skeden var för tung för honom. Han försökte och han var så tapper. 3 dagar före han gick bort så fick han lunginflamation och efter det så var han okontaktbar... Klockan 09:22 den 8:e juni (dagen före sin födelsedag) så somnade pappa in. Han kämpade så hårt emot och vägrade att ge upp. Men trots sin enorma livslust och sitt positiva sätt och underbara personlighet så förlorade han alltså tillslut i kampen mot cancern... Min värld rasade samman... Hade det inte varit för Tomi och mina syskon så hade jag gett upp där och då jag med. Min älskade pappa... Jag var så pappig av mig hela mitt liv och det gör så ont i hela mig att ha förlorat honom. Min idol. Min pappa. Jag minns ingenting av resten av månaden förutom slutet av juni då pappas begravning var. Samma präst som vigde han och mamma höll i den och samma musiker som sjöng "yesturday" på bröllopet sjöng även han på begravningen.





Juli: Började dåligt. Sörjer och har svårt att gå vidare med livet. Jag får missfall och både jag och Tomi tar detta hårt.. Våran familj råkar ut för ännu en hemskhet utöver det... Jag får dock annat att tänka på och får ta en paus i all elände och sorg då vi kidnappar Malin och har en möhippa för henne. Veckan därpå, i slutet av juli så är det dags för Malin och Kenneths bröllop, där jag och Linea är brudtärnor.





Augusti: Försöker att finna tillbaka till livet igen efter dödens sommar. Sörjer Pappa, baby och Rajsan. Åker på en öroninlamation och trumhinnan spricker = Halv döv i flera veckor. 2 månader kvar till USA så det planeras och bokas för fullt. En månad som annars går omärkt förbi. Jag jobbar mycket och lunkar mest på hemma i mina isbjörnstofflor.



September: Vi säljer/kastar nästan alla våra gamla möbler, köper nytt och packar för fullt. Det blir många resor till Ikea för att köpa en helt ny inredning. Vi lämnar porsön och flyttar in till stan. Jag hittar den perfekta bröllopsklänningen och vi stressar mycket med att fixa iordning alla papper som behövs till bröllopet och den stora resan. Alliansen vinner valet och SD röstas in i rikstan (skandal!). Jag och Tomi gick på bio och såg "Resident evil-afterlife" i 3-D.

  

Oktober: Den roligaste och finaste månaden i mitt liv. Jag och Tomi åker till Las Vegas och blir man och hustru. Jag och mitt livs stora kärlek säger gladeligen JA till varandra. Bröllopet hölls på "The Elvis Chapell" där The King himself vigde oss och alla våra nära och kära här hemma såg detta live via nätet. Vi hade så roligt i LV och några dagar efter vigseln så hyrde vi bil och körde till Los Angeles för "honeymoon". Det var en obeskrivlig resa och vi har så roligt att även om vi en dag blir senila så skulle vi inte kunna glömma det. När vi kom hem igen så hade mamma fixat en bröllopsfest åt oss i Malin och Kenneths restaurant där självaste Eilert Pilarm var och underhöll och sjöng för oss. En riktigt rolig kväll hade vi.



  

November:  Njuter av livet som nygift. Lever på minnena från våran resa. På jobbet börjar julruschen att komma igång så det är mest där jag är. Joel fyller år och vi har fest för honom hemma hos oss. Återfinner en gammal vän som jag tappat kontakten med. Hon har varit saknad! Jag köper en iphone4!

 

December: Stress på jobbet, mycket att göra. Jag, Emma och Gisella har tjejkväll och går på Magnus Betnérs show. Syrran och systerdottern har gemensam 60 års kalas för syster fyller 40 och Marri fyller 20. Julen firas hos svärföräldrarna. Juldagen så har Malin och Kenneth fest för sina vänner då de strax därpå åker på bröllopsresa till New York/Mexico. Annandagen åker vi till Töre och myser med syskonbarnen och familj. Nyår firas med några kompisar hemma hos oss.



Januari 2011: Ja... Hittills så har jag inte gjort så mycket annat än jobbat och varit sjuk. Äter antibiotika och blir bättre för var dag.
Fyller år om 11 dagar och hoppas på att bli med bäbis till då. Det hade varit den perfekta presenten...


Hoppas att mitt 2011 blir bättre än vad mesta delen av 2010 var.

Det var då alltså 2010 årkröninkan.

Tack för att jag fick dela med mig av mitt år till er.







Kommentarer

Postat av: Annlo

Har läst, gråtit och skrattat...



styrkekramar



Love U gumman..

2011-01-11 @ 19:20:05

Postat av: Blondie!:)

Helt underbart inlägg på en sjukt bra blogg skriven av världens bästa!:)

2011-01-11 @ 19:26:44

Postat av: mami

tack....rakastaa...

2011-01-11 @ 19:28:22

Postat av: Anne

Tack älskade Piia för årskrönikan! Skrattade och grät om vart annat. Stor kram, älskar dig 4ever

2011-01-11 @ 22:55:43
URL: http://anne-lillamy.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback