Sen till min egen begravning, räkna med det!

2010-08-16 @ 12:35:27

Jag är en obotlig tidsoptimist. Mer än så. Jag är tidsdyslektiker. Värre än så. Jag är en obotlig tidshandikappad-tidsblind-klockmissläsande-storalillavisarenblind-tidsoptimist. Jag skulle starkt vilja påstå att det är mer ett handikapp än orespekt eller lathet, för jag kan helt enkelt inte komma i tid till... någonting. Varken ett lunchmöte eller en tid hos läkaren.
Det började med att jag var 1 vecka sen till min egen födsel och från den dagen så har det bara fortsatt så. Om en person med normal tidsuppfattning ska vara på plats B klockan 13.00 och det är t.e.x 20 minuters resväg till platsen så förstår de att de ska lämna plats A 30-60 minuter före uttsatt tid (helst med 10-30 minuters extra tidsutrymme för oväntade händelser så som vägarbete, kö, tid för att finna parkeringsplats m.m) för att vara på plats B senast klockan 12.57 och därmed vara i tid. Medans då jag inte inser detta. På riktigt så uppfattar inte min hjärna denna logistik. Utan istället så säger den åt mig att klockan 12.30 så hinner jag fortfarande surfa på nätet lite och sedan ställa mig i duschen för att hinna bli klar hemma till klockan 13.00 och senast klockan 13.07 ska jag lämna hemmet, svära åt att trafiken för att den inte inser att jag har bråttom, infinna mig på plats B 20-40 minuter efter uttalad tid och endå tro att jag kom i tid.
(när jag gick i högstadiet t.ex, så hade jag bara en fotbollsplan mellan mitt hem och skolan, endå så kom jag försent flera gånger i veckan! Jag är omöjlig!)

Det låter som en enorm överdrift, men jag klarar helt enkelt inte av att inse tidens betydelse. Jag är en obotlig tidsoptimist. Mycket har alla terapeuter som jag mött i mina dar kunnat "bota" mig ifrån men min oförmåga att kunna komma i tid har de ej lyckats hjälpa mig med. (att jag oftast kom sent till mina möten med dem, fick inte ens många av dem att höja på ögonbrynet)

Mina vänner och min familj vet hur jag är. De vet att jag inte kommer i tid. Jag vet att det kan känns orespektfullt men jag gör det inte med flit. Jag förstår bara inte vad tidspress är.

Deadline, tänk om jag endå kunde förstå innebörden av ordet....

Jag kommer att komma försent till min egen begravning, räkna med det!


Kommentarer

Postat av: Anne

Piia, du är för härlig! Har du verkligen inte lärt dig att komma i tid ännu??? Minns när du var konfirmand.... kom nästan alltid för sent! Ibland kändes det onödigt att ha upprop, var du på plats var alla där resonerade vi ledare... hahaha. Ja, du kanske lär dig med åren! Försök med att lura dig själv: om du ska vara någonstans kl. 13, intala dig själv att du ska vara där kl. 12 = då kommer du i tid! Stor kram min älskade vän! Love you 4ever!

2010-08-16 @ 13:01:13

Postat av: mami

i tidsmässigt blir det säkert några år....att jag o pappa har fått vänta dig i en bil, eller hur???

2010-08-16 @ 16:12:40

Postat av: Helena

Men du kommer (nästan) alltid i tid till jobbet!Nu är det faktiskt väällldddiiggt längesedan jag fick skälla på dig.....;)

2010-08-16 @ 18:22:56

Postat av: Elin

måste bara säga att du är väldigt bra på att skriva iaf :P

2010-08-18 @ 00:21:12
URL: http://elinkvarnstrm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback