Stormvarning, -Jag fick en vattendroppe på axeln!

2010-12-16 @ 11:01:35
En sak som jag irriterar mig på hos andra, sådär nog mycket för att vilja ge dem en "finger-knäpp" i pannan, är de som överdriver väderlekar och missbrukar ordet "Storm".
Min djupt älskade make tillhör tyvärr den här gruppen av människor. Om det regnar ute, nog många droppar för att man ska bli liiite lite blöt om tröjan sin så får man genast höra att -regnet bara öser ner och det STORMar så innåt helvete!- Om det snöar nog mycket ute för att man ska måsta skotta lite utanför sin dörr, ja då är det den värsta snöSTORMen på fleera år. Är det under 10 minusgrader så är det kallt så innåt helvete(?) och risken för att man ska dö av sibirisk kyla och STORM varningar: klass 10000, är enorm. Livsfarliga kastvindar, stormvarningar, uttorkning, överhetta och rysskyla är ord som han använder alldeles för ofta för att jag ska tycka att det är okej!

Han vet att jag stör mig på detta så givetvis så ska han överdriva sin överdrivenhet till max. (Jag är en mobbad fru, svar ja!)

Jag själv är inte så lätt imponerad av väder. -30 grader? Inga problem,koppla i motorvärmarkabeln i bilen och på med långkallingarna bara om jag nu prompt måste gå utomhus. -Regnar det massor? Ta ett paraply och spriiing till bilen och akta att köra i vattenpölar för att slippa vattenplaning. Inga problem. Blåser det lite grand ute? Ha inte på dig scarfar och saker som lätt flyger framför ansiktet och irriterar eller sånt som fladdrar störande mycket, tajta kläder i vindtätt material -inga problems! Bilkörningen är inte heller några problem, har jag kunnat köra min lilla polo i alla väder utan att flyga av vägen så ska nog alla andra bilar i världen kunna det med.

För att jag ska kalla någonting för STORM så krävs det lite mer än så.
Tänk TEXAS, tänk orkaner, tänk tornadosar, tänk hus som blåser bort, tänk bilar som flyger igenom luften, tänk stora lastfartyg som drivs upp på land av enorma vågor. Tänk åska som slår ner 197635 gånger i sekunden. Det för mig är storm! Tänk SIBIRIEN, tänk hela hus som fryser till is, tänk kokande vatten som hinner bli istappar innan du hunnit hälla upp det i tekoppen, tänk män med skägg som blivit vitt av is, snorränder under näsan som ej kan brytas loss, och tänk el/vattenledningar som sprängs av temperaturen. Det för mig är kyla!

Ett stormoväder för mig är ett väder som har fått ett eget namn. Gudrun, Katarina, Paula  m.fl. Har de fått ett namn så fine, då godtar jag dem som stormar.

So to my point hur som helst. När Tomi ringde och väckte mig i morse för att varna mig för ovädret och stormvarningarna som innebär fara för allmänheten och bad mig ta det jäääävligt försiktigt när jag kör till jobbet idag. Ja, då tänkte ju jag givetvis... Mm... as if! Nu blåser det säkert lite friskt och det har väl kommit någon cm snö som inte har hunnit plogas bort än. Men när vi lagt på och jag tittade ut genom fönstret så kunde jag faktiskt nästan förstå vad han menade. Det ser ut att snöa mycket och blåsa en del, men storm? Så långt vill jag inte gå att jag skulle klassa detta som. Än iallafall.

Friska vindar som viner skulle jag säga.

Ta det lugnt i trafiken idag allihopa.

Kommentarer

Postat av: mami

hah...kom gärna hit o skotta snö....här har det gått SNÖSTORM MERJA iaf inatt....hih ...ha en skön dag!

2010-12-16 @ 11:31:18

Postat av: David Andreasson

hejsan ;)

Jag undrar om du kunde besöka min blogg och säga vad du tycker,, jag vill gärna veta vad jag ska ändra eller om jag ska skriva mer.. exakt vad du tycker;)

2010-12-16 @ 20:48:09
URL: http://davidandreasson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback