Nussi? Noicy? Nu..sikkatussika?

2010-08-06 @ 14:39:46

Mitt efternamn är svårt att uttala. Jag vet. Jag är har hört de flesta tolkningarna av hur man kan läsa upp det. "noisinamineineninäinen" heter du eller? Nej. Men vill du kalla mig det så okej. Jag är van vid de flesta namn, så länge de bara börjar med ett N.
Jag är ett "öronbarn" och har haft långt över 100 öroninflamationer i mina dar, och jag har även opererat mig i öronen 7 gånger, så jag kan faktiskt påstå att dåvarande sjukhuset i Boden var något av mitt andra hem jag var där så ofta. En av alla dessa billiontals gånger som jag var där, så satt jag med min mamma i ett väntrum och väntade på att sköterskan skulle komma och ropa in mig till läkaren.  Efter ett tag så kom då en vitklädd tant in rummet, kollade lite i sitt block, rynkade något på näsan och ropa därpå högt så att det hördes på hela avdelningen "Piia NussiNainen"? Har vi någon "Piia NussiNainen" här? Vilket, om du översätter det till svenska betyder: "Piia Knullkvinna"? Har vi någon "Piia knullkvinna här"?
Min mamma (som heter Kinnunen i efternamn) skrattade så att hon var närapå att kissa ner sig medans jag, en liten halvblyg 9 åring inte alls fann det lika roande...

Trots detta så älskar jag mitt efternamn och vägrar att byta bort det när jag gifter mig. Jag älskar smeknamnet "Nousi" som jag har fått av mina kollegor och skulle jag byta till Ogijenpereee (internt pizza leverans skämt!) så kan jag ju inte längre kallas för det. (Eller Nussi som min min vänner som kännt mig länge kallar mig. Ja, jag kan vara "aningen" snuskig av mig ibland!) Tomi är såpass förtjust i sitt efternamn också att vi har bestämt oss för att behålla våra egna efternamn när vi blir makar. De kan alltid bytas senare om vi så skulle önska.

Så mina vänner och även er som jag inte känner, eftersom jag nu ska heta "Nousiainen" ett tag till så vill jag nu en gång för alla lära er det rätta sättet att uttala mitt efternamn på. Here goes.
Man säger:

No
-som i Nej på engelska (uttal, engelsk)
Si  - som i ja på spanska
Aj - det du säger när du har ont
Och så lägger du bara till ett nen i slutet.
No-si-aj-nen.

Där har ni det, det rätta sättet att uttala mitt namn på.


Kommentarer

Postat av: Päivi

kanske "nussipere" ert nya efeternaman<3

2010-08-06 @ 14:50:05

Postat av: Marie

Va bra, ja har alltid haft problem med ditt efternamn :D

2010-08-06 @ 15:39:01

Postat av: Anne

Ja, du är för härlig! Det är inte så lätt med våra finska efternamn! Glömmer aldrig när jag första gången sjukanmälde mig: då ringde man till förs.kassan och fick hem en blankett som man skulle fylla i. De hade skrivit Anne Roska (=skräp) Det var nog det som medfört att jag sällan varit sjukskriven, hahaha... Fast oftast säger folk Ruska, det bjuder jag på....

2010-08-06 @ 15:53:26

Postat av: Lilly

Finska efternamn är häftiga. Haha :)

Hade en lärare som var halvfinsk och varje gång nån pratade så började hon skälla på oss på finska. Alla blev tysta då. Hehe.



Kan du inte ha en frågestund? :)

2010-08-06 @ 16:20:01
URL: http://lillyblick.blogg.se/

Postat av: Ronny

Hej! Snurrar runt här på mer-trafik och stannar upp här hos dej.Gillar det jag ser!

Hjärtligt välkommen över för en titt hos mej. Ha det gott!

2010-08-07 @ 01:33:21
URL: http://fyndaoshoppatillnettopriser.blogspot.com

Postat av: mami

du förstår varför jag behöll Kinnunen som efternamn...men du tar det hela med humör!!!!! du är sååååå härlig min sötis!!!kram

2010-08-07 @ 13:21:26

Postat av: mami

äsch..menade humor...hah

2010-08-07 @ 13:22:20

Postat av: Linnéa

Jag var också öronbarn... Fast jag gillade att operera mig. Jag tyckte det var roligt när allt blev suddigt precis innan man somnade in, haha :D

2010-08-09 @ 00:26:33
URL: http://sixthfloor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback