Dialekter

2010-07-29 @ 21:35:53

Dialekter. Engelska dialekter för att vara precis. Thats my thing. Jag går igång på engelska dialekter och bara älskar dem! Speciellt brittiska, irlänska, och breeed texas amerikanska sådana. Hade min sambo varit från storbrittanien så hade han ej hunnit med att ha ett dagjobb eftersom all tid skulle tillbringas i sovr... (ja, ni fattar!)

Det är som musik i mina öron att höra en amerikan eller engelsman/kvinna tala och jag kan bara inte få nog. Jag vill så gärna själv ha en fin dialekt, men som den svenne som jag är så är "svengelska", snarare än engelska det rätta namnet på språket som jag talar.

På jobbet här om dagen när jag skulle be om någons legitimation, på engelska, så bad jag istället för identifikationsbevis om att få se dennes "leg" dvs, deras "Ben". Personen i fråga kollade lite konstigt på mig och undrade nog tyst för sig själv varför i allsindar de skulle visa sitt ben för...

Det kan bli lite knasigt med svengelskan. Tur iaf att jag inte jobbar på en bank där en utlänsk person vill öppna ett bankfack och jag då frågar om "you want a big fack or a small fack"!

Men det finns ju fulare accenter än "svengelska". Finsk-engelska och rysk-engelska tillexempel!
När min kusin och jag var 16 år så var vi till Aya Napa där vi en kväll hängde på en bar med några toksnygga fotbollskillar. Vi satt och skämtade, skrattade, flörtades och hade allmänt jätte trevligt.
Min kusin berättar ett skämt och säger därefter; "Im choking, im choking". Varpå killarna tystnar och en av dem börjar klappa henne på ryggen. Min kusin tittar lite undrande på mig och jag förklarar för henne att hon just har sagt att "jag kvävs, jag kvävs", istället för "jag skämtar, jag skämtar" (joke). (min kusin är finne ska nog tilläggas)

Nåå jååå Jees, so id wass. Men som sagt, min engelska är inte så fin den heller.
Det är bara rent önsketänkande att jag låter som folket i "Hem till gården" när jag talar engelska. Yeah right, I wish!


André Wickstöm kan nog förklara bättre vad det är jag menar, 4:50 in i detta klipp så kommer det.




God najt!

Kommentarer

Postat av: mami

heh heh...huu vad bra du skriver!!!! kram/saknar dig

2010-07-31 @ 22:55:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback