Sådärja.

2009-04-30 @ 15:37:19
Nu ska jag ta mig tid för att skriva lite här också. Man vänjer sig så fort vid att vara utan dator att det lixom tar ett tag att komma tillbaka till sina surfvanor igen. För mig är det så. Samma sak med ledighet. Det var inte allt för överdrivet länge som jag var borta från jobbet men på väldigt kort tid så hade min kropp och hjärna ställt om sig på SEMESTER! Så när jag återigen vandrade in på arbetet i tisdags så var det som att jag inte hade varit där på ett år. Minst. Så det känns bra att jag bara jobbar tis, ons och fredag denna vecka. Tar tacksamt emot alla lediga dagar.


Ja. Tallin resan ja. Oj oj oj så roligt vi hade. Efter förra årets succé mor-dotter resa till Kreta så bestämde vi oss för att göra det till ett årligt event. Denna gång blev så blev det alltså Helsingfors och Tallinn som blev våra destinationer. Vi åkte tåg från kemi. Oftast blir det ju att man är bekväm och tar flyget men vi ville uppleva mer så tåg fick det bli. Vi träffade flera intressanta människor där och det slutade med att vi satt uppe till klockan 3 på natten och pratade med våra nya bekanta. Sådan kontakt med andra får man oftast inte på flyg.

Väl framme i helsingfors så blev vi mötta av morbror och hans fru som följde med oss till Tallinn. Båten över tar bara 2 timmar så man hinner inte mer än äta så är man framme. Väl framme hoppade vi in i en taxi som visade oss allt han tyckte var värt att se i stan. Riktigt duktig som guide var chauffören också. Kunde en massa åratal och fakta. Man lärde sig en hel del faktiskt.

Sen så strosade vi runt där i stan till kvällen då vi skulle åka tillbaka till den finska huvudstaden. Det var på håret att vi hann med båten! Vi hade helt och hållet tappat all tidsbegrepp så när vi fattade att båten skulle åka 17.30 så var klockan redan 17.15!! Och vi var ca 500 meter från hamnen på ett fik också!!! Jag har aldrig i hela mitt liv sprungit så snabbt kan jag lova er! Och sen så är det ju en kilometer från hanmen till båten också (tur att man tänkte på det. INTE!) genom alla dessa jävla gångar och korridorer så när vi väl kom fram så hade de börjat dra in bron till färjan redan.... Så vi fick helt enkelt hoppa för att komma på båten... det var precis som i en förutsägbar komedi så jag var nästan beredd på att någon av oss skulle falla i vattnet också. (tänk också att detta var en stor alá siljaline båt så det var högt upp vi var) Sedan fick vi lite skäll av besättningen också, men hey, we made it! hahah.

På båten så satt vi och kollade på en liten musikshow och jag & morbror tog oss en öl. Och sen en till. Och ytterligare en. Plus några till. Så vi var ju rejält på G för en utekväll på stan när vi kom tillbaka till finland. Men eftersom de skulle på någons studentfest morgonen efter så var de tyvärr tvugna att åka hem redan vid 10 tiden. Och det var nära också att jag och morbror såg till att de missade tåget med! hahah. När man är sådär på festhumör så är det svårt att slita sig från det roliga. Så jag drog med mig mamma på donken där vi tog oss varsin bigmac & co och sen så var det bara att gå och lägga sig. Vi hade planerat att shoppa hela kommande dag men suprise suprise när vi upptäckte att ALLA affärer i finland är stängda på söndagar!!! VA? T.om i huvudstaden?! Det kändes väldigt skumt. Men vi hade en riktigt fin dag endå. Vi promenerade runt i stan och sedan gick vi på bio och såg "the boat that rocked". (Min nya favoritfilm btw, riktigt bra!) Sedan så hann vi även med att äta middag med min kusin innan det var dags för att ta natttåget mot kemi igen.



Summa sumarum, så hade vi det sååå roligt hela resan. Vi gjorde bort oss mycket som vanligt och fick skratta tills vi fick kramp i magen, men allt orkar jag inte skriva om.

Thank you mami för denna resa. Nästa år åker vi till London eller Rom va?


Har satt ut lite bilder från resan i min pixbox.



Oj, nu blev det ett långt inlägg.... men så blir det när man har varit borta ett litet tag.

Ha en trevlig valborg.



Kommentarer

Postat av: mami

skrattar och fortfarande ont i magen!!!du glömde berätta att pappa hämtade oss, frukost i Cumulus, våra nya kläder (din klänning som var med i filmen), jooooo det hände så himla mycket. Det är din tur nästa åt, jag tackar o pockar till Rom eller London!!Pussis o Kramis

2009-04-30 @ 16:51:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback